Kausi lähestyy!
Valmistaudu ajoissa tulevaan veneilykauteen tarkistamalla veneen suuttimien kunto. Kun tilaat työn nyt, ehdit hyvin saamaan kaiken kuntoon ennen kauden alkua.
Suuttimien kärkien saanti on tällä hetkellä verrattain hyvä, ainakin toistaiseksi. Viime keväänä saannissa oli suuria haasteita, ja saatavuus hidastui erityisesti rahtiongelmien takia. Maailmanpoliittiset haasteet jatkuvat, joten kärkien saatavuus ei ole itsestäänselvyys. Kannattaa siis varmistaa ajoissa suuttimien saanti omaan veneeseen.
Milloin viimeksi huolsit suuttimet?
Suositeltava suuttimien tarkastusväli on noin 500 – 600 tuntia. Huoltoväliä noudattamalla kärkiä ei yleensä tarvitse vaihtaa ensimmäisten huoltojen yhteydessä. Jos kuitenkin huoltoväli ylitetään, todennäköisyys kärkien uusimiselle nousee. Suuttimen kärjet vaihdetaan yleensä ottaen 1200-1500 tunnin välein.
On hyvin tavallista, että veneilijä ei tiedä koska oman veneen suuttimet on tarkistettu. Aina tätä ei tule kysyneeksi venettä ostaessa tai muusta syytä tieto on hävinnyt matkan varrella. Epäselvässä tilanteessa kannatta tarkistuttaa suuttimien tilanne, jotta vältytään mahdollisilta vahingoilta koneelle. Lisäksi suuttimien säännöllisellä huollolla varmistetaan, ettei kalliita konevaurioita pääse syntymään.
Huolto kannattaa
Säännöllinen suuttimien huolto on tärkeää, koska oikeat säädöt vaikuttavat dieselin käyntiin, käytettävään hyötysuhteeseen ja samalla polttoainetalouteen. Pitkässä juoksussa oikeilla säädöillä on vaikutusta myös koneen käyttöikään.
Suuttimet kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa suuttimen kärjet ja jouset vaihtaa mm. tilanteissa, kun tehot häipyvät, ahtopaine ei nouse, savu on mustaa tai valkoista, moottoreiden tehot ovat erilaiset tai moottori ei tahdo käynnistyä. Yleensä suutinhuollon jälkeen kulutus pienenee ja tehot lisääntyivät. Suuttimen kärkien vaihdon yhteydessä kannattaa myös tarkistuttaa syöttöpumpun ajoitus.
Suutinhuolto meillä
VH-Tarvikkeelta voit tilata dieselmoottorisi suuttimien huollon. Voit myös tuoda tai lähettää suuttimet meille huollettavaksi.
Aluksi suuttimet kunto tarkistetaan. Mikäli tarkistuksen jälkeen todetaan, että suuttimet tarvitsevat vain säätöä, suuttimet uudelleensäädetään.
Mikäli testauksen tuloksissa näkyy, että avautumispaine tai sumutuskuvio jää viitearvoista, suutinkärki pitää uusia. Suuttimen kärjet uusitaan kaikki kerralla, jos ne ovat olleet käytössä yli 1200 tuntia ja suurin osa kärjistä on jo vioittunut. Eri moottoreissa on erilaiset suuttimet ja suuttimien kärjet, joten kokonaishinta riippuu moottorin tyypistä.
Suuttimen kärkien vaihtotyö sisältää ruiskutuskärjen ja painejousen uusimisen, paineen tarkastuksen sekä suutinrungon ja koneen väliset o-renkaat (2 kpl / suutin) niissä koneissa, joiden suuttimissa on o-renkaat. Lisäksi suuttimiin voidaan joutua uusimaan suuttimen kärjen kiinnitysmutteri. Kun huollossa vaihdetaan suuttimen kärjet, emme veloita erillistä testausmaksua.
Mikäli tarvitset suuttimien irrotuksen ja takaisinasennuksen, irrotus- ja asennustyö tehdään tuntiveloituksena. Hinta sisältää matkakulut Helsingin ja Espoon satamien alueella. Mikäli irrotus- ja asennustyö tehdään kauempana, veloitamme matkakulut erikseen. Irrotustyön kesto vaihtelee konetyypistä ja koneen sijainnista riippuen, tyypillisimmin työ vie 2-4 tuntia / kone. Sama aika menee takaisinasennuksessa. Lisäksi suuttimien takaisinasennuksessa puhdistamme aina kannessa olevat suutinholkit. Syöttöpumpun ajoitustyö vie 1-2 tuntia / kone.
Katso hinnat tuotesivulta Suuttimien huolto
Käytämme vain Boschin alkuperäisvaraosia suuttimien huollossa!
Suutinhuollot moottoreille: AQAD, AD ja TAMD (31-41) sekä KAD ja KAMD (32-34, 44, 300)
Kysy lisää suutinhuolloista
asiakaspalvelu (@) vh-tarvike.fi
Verkkokaupan Etusivulle