Dieselbakteeri – yleistyvä riesa

Tankin tyhjennys

Mikrobikasvusto tankissa voi yllättää

Viime vuosina dieselbakteeri on voimakkaasti yleistynyt veneissä. Se on ikävä ja veneelle vahingollinen ongelma ja voi katkaista äkillisesti veneen matkan.
 
Yhä useampi on kokenut veneillessä ikävän yllätyksen, kun moottori on odottamatta sammunut kesken venematkan. Meno loppuu kuin seinään. Syyksi on osoittautunut tankissa kasvamaan päässyt mikrobikasvusto. 
 
Dieselbakteeria syntyy, kun olosuhteet ovat otolliset. Veneissä dieseltankin ilma, lämpötilavaihtelut ja kondenssivesi tarjoavat oivalliset kasvuolosuhteet mikrobikasvustolle. 
 
Ongelma korostuu, mikäli dieseliin on sekoitettu bioaineita. Dieselbakteerin yleistymisen syyksi epäilläänkin erityisesti FAME-biodieseliä, jota sekoitetaan joihinkin dieselpolttoaineisiin. FAME-biodiesel kerää itseensä tavallista enemmän vettä. Lisäksi se on biohajoavaa ja siten otollista ruokaa pieneliöille. 
 

Dieselbakteeri aiheuttaa monenlaisia häiriöitä

Mikrobikasvuston lähtiessä liikkeelle, se voi tukkia polttoainesuodattimen, polttoaineputkiston ja suuttimet. Tukkeutumat voivat aiheuttaa monenlaisia häiriöitä moottorin toiminnassa. Lopulta tukkeutumien takia polttoaineensyöttö keskeytyy. Moottori ei saa enää lainkaan polttoainetta ja sammuu. Tämä voi odottamattomana tapahtumana johtaa jopa vaarallisiin tilanteisiin vesillä.
 
Usein epäpuhtauksista viestii erilaiset oireet. Tavallisimpia puhtausongelmien merkkejä ovat tukkeutuneet suodattimet, moottorin käyntihäiriöt ja ruiskusuuttimien rikot. Aina ennakkovaroituksia ei kuitenkaan ilmene.
 
Dieselbakteeria tankissa
Dieselbakteeria tankissa
 

Polttoaineputket tukossa – tankki tyhjäksi ja puhdistus

Kuvissa näkyy asiakkaamme moottoriveneen polttoainetankin pohja ja sen puhdistamista. Kuvista selviää hyvin, että dieselbakteeri on päässyt tehokkaasti jylläämään tankissa. Pohjalla näkyy selkeästi epämääräistä mönjää ja kasvustoa. 
 
Tässä tapauksessa veneilijä oli huomannut, että polttoainesuodatin oli mennyt huonoon kuntoon. Hän vaihtoi mustaksi menneen suodattimen uuteen. Sen enempää asiaan huomiota kiinnittämättä, veneilijä lähti ajamaan, kunnes puolen tunnin ajomatkan jälkeen vene sammui kerrasta ja varoittamatta. Sammuminen tapahtui keskellä merta, joten vene piti hinata kotisatamaan.
 
Venettä tarkemmin tutkittaessa kävi ilmi, että polttoaineputket olivat menneet täysin tukkoon. Dieselbakteeri oli päässyt kasvamaan tehokkaasti ja tankin pohjalle oli muodostunut leväklöntti.
 
Satamassa tankki puhdistettiin huolellisesti. Tankki imettiin mekaanisesti tyhjäksi polttoaineesta ja moska otettiin pois tankin pohjalta. Työtä helpotti se, että veneessä oli kunnollinen, reilunkokoinen huoltoluukku. Usein näin ei ole. 
 
Työ onnistui mainiosti ja venereissu saaristoon pääsee alkamaan suunnitellussa aikataulussa. 
 
Tankista poistettua dieselbakteeria
Tankista poistettua dieselbakteeria
 

Dieselbakteerin ennaltaehkäisy kannattaa

Dieselbakteerin muodostumista voi ja kannattaa ennaltaehkäistä. Tässäkin tapauksessa, kuten aina, tankille tehtiin myös mikrobikasvustoa ennaltaehkäisevä käsittely. Käsittely tehtiin vain ammattikäyttöön tarkoitetulla Grotamar 82 -lisäaineella. Grotamar 82 estää tehokkaasti levän muodostuminen ja antaa pitkäaikaisen suojan. 
 
Grotamar 82 -lisäaine
Grotamar 82 -lisäaine
 
Dieselbakteerin muodostumiseen kannattaa aina kiinnittää huomiota ja pyrkiä selvittämään synnyn syy. Jostain pääsee tankkiin vettä. Vaihtoehtoja voi olla monia kondenssiveden lisäksi. Ehkä täyttökorkin tiiviste vuotaa? Täyttökorkki kannattaakin tarkistaa ja uusia aika ajoin. Tai huohotinlinja ei toimi kunnolla?
 
Ennaltaehkäisyä on myös veden säännöllinen poistaminen tankista. Polttoainesäiliöön tiivistyy aina jonkin verran vettä ja sitä voi päästä sisään esimerkiksi tankkauksen yhteydessä. Myös polttoainesuodattimet ja vedenerottimet kannattaa tarkistaa säännöllisesti ja pitää kunnossa ja puhtaina. Polttoainetankin pohjalle ja suodattimiin kerääntyvä vesi kannattaa poistaa säännöllisesti. 
 
Mikrobikasvustosta johtuvalta äkilliseltä matkan katkeamiselta voidaan välttyä, jos polttoainesäiliö puhdistetaan ja suodattimet vaihdetaan havaittaessa mikrobikasvustoa. Mikrobit leviävät nopeasti, joten ei kannata odottaa liian kauan.
 
Tilanteeseen on myös hyvä varautua säilyttämällä veneessä ylimääräistä polttoainesuodatinta. Jos suodatin odottamatta tukkeutuu mikrobikasvuston vuoksi, varasuodattimen avulla voi päästä veneellä takaisin satamaan.
 
Laadukas Mahle-dieselsuodatin vedenerottimella
Laadukas Mahle-dieselsuodatin vedenerottimella
 
VH-Tarvike tarjoaa monipuolisia venehuoltopalveluja dieselbakteerin ennaltaehkäisyn ja polttoainetankin puhdistusten lisäksi. Meiltä voit kysyä erilaisia huolto- ja korjaustöitä veneeseesi. Tarjolla on myös asennuspalveluja. 
 
Tutustu tarjoamiimme palveluihin: Huolto- ja korjaustyöt sekä asennuspalvelut 
 
Varasuodatin veneelle, katso: Dieselsuodattimet

 

Verkkokaupan Etusivulle

Tilaa uutiskirje!

Saat ensimmäisten joukossa tiedon uusista tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista!

Voit perua kirjeen milloin vain
kirjeessä olevasta linkistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *